Antara kaedah paling utama bagi memperolehi khusyuk dan tanda kesempurnaan kehadiran hati telah tercapai ialah dengan meneliti lima (5) perkara.
Lima perkara mencapai khusyuk :
AL – TAFAHHUM : Memahamkan semua bacaan di dalam solat dan menghayati maknanya
AL – TAKZIM : Merasakan kebesaran Allah seolah-olah anda berada di hadapan-Nya
AL – HAYBAH : Menghadirkan rasa gerun terhadap kekuasaan Allah, dengan demikian rasa hebat terhadap Allah akan dapat dihasilkan
AL – RAJAK : Mengharapkan rahmat Allah dengan sepenuh harapan bahawa ibadat anda akan diterima
AL – HAYAK : Berasa malu kepada Allah kerana kecuaian dalam mengotakan janji kita terhadap-Nya dan kekurangan kita dalam melakukan ibadat terhadap-Nya
Abu Hurairah r.a. pernah bertanya kepada Rasulullah s.a.w. tentang bagaimana caranya malu kepada Allah itu? Lalu Rasulullah s.a.w. menjawab : “Kamu berasa malu dengan-Nya, sebagaimana kamu berasa malu kepada lelaki yang soleh dalam kalangan kamu”
USAHA TAMBAHAN MENDAPATKAN KHUSYUK
KAEDAH LUARAN
Menggunakan sejadah yang tidak terlalu banyak gambar yang akan mengkhayalkan pemikiran
Mengurangkan pergerakan anggota-anggota seperti tangan, kaki dan tumpukan mata ke tempat sujud
Ditegah bersolat dengan pakaian yang ada gambar, berwarna-warni, bertulis, lukisan dan lain-lain kerana ia juga membuat orang lain hilang kekhusyukan ketika berjemaah
Mengambil wuduk dengan tenang dan sempurna
Membaca isti’azah ( ) dalam hati ketika terasa minda tidak fokus kepada solat
Jangan solat dalam keadaan terlalu lapar, ingin membuang air kecil atau besar
Meletakkan sutrah penghadang di hadapan tempat solat agar tiada orang yang lalu-lalang di hadapan
Mendirikan sembahyang pada awal waktu supaya tidak gopoh ketika masa hampir luput
Mendirikan sembahyang secara berjemaah
Azan dan iqamat terlebih dahulu walaupun mendirikan sembahyang bersendirian ataupun sekurang-kurangnya iqamat sahaja
Jauhi daripada solat di tempat yang bising dan hingar bingar
Menjaga mata daripada melihat perkara yang terlarang oleh Islam
KAEDAH DALAMAN
Lazimkan bertaubat sekerap yang mampu. Sebaik-baiknya sebelum tidur bagi membersihkan hati daripada kotoran dosa
Agar pemikiran tidak liar, sebelum solat lintaskan kematian seakan-akan amat hampir dengan kita, serta menganggap solat tersebut merupakan solat terakhir dan perlulah dijadikan yang terbaik
Membaca dengan baik (husnul qari’ah), berusaha untuk memahami, mengerti bacaan dalam solat termasuk ayat al-Qur’an yang dibacakan itu terutama sekali al-Fatihah, gerakan dan maknanya. Ini kerana bacaan-bacaan dalam solat mengandungi banyak makna yang halus yang patut difahami oleh orang yang melaksanakannya
Mempelajari tatacara solat berasaskan dalil dan pandangan ulama, agar kita dapat merasakan hampirnya kita dengan Nabi dan dapat merasakan kesempurnaan solat
Menghadirkan rasa sedang berhadapan dengan Tuhan sekalian alam iaitu Allah s.w.t., dan Allah sedang memerhatikan seluruh gerak geri hati dan luaran solat kita
Timbulkan rasa malu (al-Hayak) terhadap Allah s.w.t, rasa takut (khauf) terhadap azab Allah yang pedih
Kumpulkan fikiran kita kepada dosa-dosa yang kita lakukan, walaupun ia dilakukan sewaktu kecil, hinakan diri di hadapan Allah s.w.t., rasakan kita tidak layak sama sekali untuk ke syurga. InsyaAllah ia mampu menitiskan air mata jika dibuat dalam keadaan yang hening dan penuh penghayatan
Berharap serta yakin (optimis) Allah menerima solat dan amal kita
Hati diajak hadir/ikut. Kehadiran hati dalam solat iaitu mengosongkan hati daripada segala urusan yang boleh mengganggu dan yang tidak berkaitan dengan solat
Walau apapun, syarat khusyuk yang paling utama ialah kemantapan insan dalam diri terhadap Allah s.w.t. Oleh sebab itu, berusahalah untuk mengenali Allah dan memperteguhkan keimanan kepada-Nya. Sebenarnya, khusyuk di dalam sembahyang bermula daripada khusyuk di luar sembahyang. Kalau di luar sembahyang hati tidak khusyuk dengan Allah, memang payah untuk khusyuk dalam sembahyang.
Sayidina Ali k.w.h. telah khusyuk dalam sembahyangnya hingga waktu orang mencabut panah di betisnya, dia tidak terasa apa-apa. Sayidina Umar al-khattab pernah berkata : “Khusyuk itu bukan tundukkan kepala, tapi khusyuk itu dalam hati”.
Kesimpulannya, orang yang takut kepada Penciptanya dan menyedari ia hanyalah hamba akan patuh apa saja yang diperintahkan dan disampaikan oleh Rasul serta khusyuk mendapat nikmat solat seperti firman Allah dalam Surah Al-Baqarah (Ayat 45-46) yang bermaksud :
“Jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang yang khusyuk. (Yakni) orang yang meyakini, bahawa mereka akan menemui Tuhannya dan bahawa mereka akan kembali kepadanya”
Sumber :
Dipetik dari Buku Formula Solat Sempurna
Oleh : Ust. Zaharuddin Abd. Rahman,
Penerbit : Telaga Biru Sdn Bhd,
Halaman 133, 157-159