Antara kaedah paling utama bagi memperolehi khusyuk dan tanda kesempurnaan kehadiran hati telah tercapai ialah dengan meneliti lima (5) perkara.
Lima perkara mencapai khusyuk :
Lima perkara mencapai khusyuk :
- AL – TAFAHHUM : Memahamkan semua bacaan di dalam solat dan menghayati maknanya
- AL – TAKZIM : Merasakan kebesaran Allah seolah-olah anda berada di hadapan-Nya
- AL – HAYBAH : Menghadirkan rasa gerun terhadap kekuasaan Allah, dengan demikian rasa hebat terhadap Allah akan dapat dihasilkan
- AL – RAJAK : Mengharapkan rahmat Allah dengan sepenuh harapan bahawa ibadat anda akan diterima
- AL – HAYAK : Berasa malu kepada Allah kerana kecuaian dalam mengotakan janji kita terhadap-Nya dan kekurangan kita dalam melakukan ibadat terhadap-Nya
Abu Hurairah r.a. pernah bertanya kepada Rasulullah s.a.w. tentang bagaimana caranya malu kepada Allah itu? Lalu Rasulullah s.a.w. menjawab : “Kamu berasa malu dengan-Nya, sebagaimana kamu berasa malu kepada lelaki yang soleh dalam kalangan kamu”
USAHA TAMBAHAN MENDAPATKAN KHUSYUK
USAHA TAMBAHAN MENDAPATKAN KHUSYUK
KAEDAH LUARAN
- Menggunakan sejadah yang tidak terlalu banyak gambar yang akan mengkhayalkan pemikiran
- Mengurangkan pergerakan anggota-anggota seperti tangan, kaki dan tumpukan mata ke tempat sujud
- Ditegah bersolat dengan pakaian yang ada gambar, berwarna-warni, bertulis, lukisan dan lain-lain kerana ia juga membuat orang lain hilang kekhusyukan ketika berjemaah
- Mengambil wuduk dengan tenang dan sempurna
- Membaca isti’azah ( ) dalam hati ketika terasa minda tidak fokus kepada solat
- Jangan solat dalam keadaan terlalu lapar, ingin membuang air kecil atau besar
- Meletakkan sutrah penghadang di hadapan tempat solat agar tiada orang yang lalu-lalang di hadapan
- Mendirikan sembahyang pada awal waktu supaya tidak gopoh ketika masa hampir luput
- Mendirikan sembahyang secara berjemaah
- Azan dan iqamat terlebih dahulu walaupun mendirikan sembahyang bersendirian ataupun sekurang-kurangnya iqamat sahaja
- Jauhi daripada solat di tempat yang bising dan hingar bingar
- Menjaga mata daripada melihat perkara yang terlarang oleh Islam
KAEDAH DALAMAN
- Lazimkan bertaubat sekerap yang mampu. Sebaik-baiknya sebelum tidur bagi membersihkan hati daripada kotoran dosa
- Agar pemikiran tidak liar, sebelum solat lintaskan kematian seakan-akan amat hampir dengan kita, serta menganggap solat tersebut merupakan solat terakhir dan perlulah dijadikan yang terbaik
- Membaca dengan baik (husnul qari’ah), berusaha untuk memahami, mengerti bacaan dalam solat termasuk ayat al-Qur’an yang dibacakan itu terutama sekali al-Fatihah, gerakan dan maknanya. Ini kerana bacaan-bacaan dalam solat mengandungi banyak makna yang halus yang patut difahami oleh orang yang melaksanakannya
- Mempelajari tatacara solat berasaskan dalil dan pandangan ulama, agar kita dapat merasakan hampirnya kita dengan Nabi dan dapat merasakan kesempurnaan solat
- Menghadirkan rasa sedang berhadapan dengan Tuhan sekalian alam iaitu Allah s.w.t., dan Allah sedang memerhatikan seluruh gerak geri hati dan luaran solat kita
- Timbulkan rasa malu (al-Hayak) terhadap Allah s.w.t, rasa takut (khauf) terhadap azab Allah yang pedih
- Kumpulkan fikiran kita kepada dosa-dosa yang kita lakukan, walaupun ia dilakukan sewaktu kecil, hinakan diri di hadapan Allah s.w.t., rasakan kita tidak layak sama sekali untuk ke syurga. InsyaAllah ia mampu menitiskan air mata jika dibuat dalam keadaan yang hening dan penuh penghayatan
- Berharap serta yakin (optimis) Allah menerima solat dan amal kita
- Hati diajak hadir/ikut. Kehadiran hati dalam solat iaitu mengosongkan hati daripada segala urusan yang boleh mengganggu dan yang tidak berkaitan dengan solat
Walau apapun, syarat khusyuk yang paling utama ialah kemantapan insan dalam diri terhadap Allah s.w.t. Oleh sebab itu, berusahalah untuk mengenali Allah dan memperteguhkan keimanan kepada-Nya. Sebenarnya, khusyuk di dalam sembahyang bermula daripada khusyuk di luar sembahyang. Kalau di luar sembahyang hati tidak khusyuk dengan Allah, memang payah untuk khusyuk dalam sembahyang.
Sayidina Ali k.w.h. telah khusyuk dalam sembahyangnya hingga waktu orang mencabut panah di betisnya, dia tidak terasa apa-apa. Sayidina Umar al-khattab pernah berkata : “Khusyuk itu bukan tundukkan kepala, tapi khusyuk itu dalam hati”.
Sayidina Ali k.w.h. telah khusyuk dalam sembahyangnya hingga waktu orang mencabut panah di betisnya, dia tidak terasa apa-apa. Sayidina Umar al-khattab pernah berkata : “Khusyuk itu bukan tundukkan kepala, tapi khusyuk itu dalam hati”.
Kesimpulannya, orang yang takut kepada Penciptanya dan menyedari ia hanyalah hamba akan patuh apa saja yang diperintahkan dan disampaikan oleh Rasul serta khusyuk mendapat nikmat solat seperti firman Allah dalam Surah Al-Baqarah (Ayat 45-46) yang bermaksud :
“Jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang yang khusyuk. (Yakni) orang yang meyakini, bahawa mereka akan menemui Tuhannya dan bahawa mereka akan kembali kepadanya”
“Jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang yang khusyuk. (Yakni) orang yang meyakini, bahawa mereka akan menemui Tuhannya dan bahawa mereka akan kembali kepadanya”
Sumber :
Dipetik dari Buku Formula Solat Sempurna
Oleh : Ust. Zaharuddin Abd. Rahman,
Penerbit : Telaga Biru Sdn Bhd,
Halaman 133, 157-159
No comments:
Post a Comment